Vintage guitars:

These guitars were produced before 1975 and most in the sixties. And are very interesting because of unique design and the character of sound. Why should all guitars look/sound like Fender/Gibson, I only ask. OK, I know that Gibson/Fender are very good instruments(with a hell of money behind to do marketing). I also know that many very very good guitar makers are gone because of to little money to back up. And a lot of good pickups/constructions/design is gone to the past. Not only guitars the guitar players did not like.

Disse gitarene er produsert til og med 1975. Storparten på 60-tallet. Unik design og lydkarakter gjør meg nyskjerrig på disse eldre gitarene. For det var også heltre i en del av disse gitarene foruten pickuper med egenart.

 

Kay"Teardrop"
Har det ikke vært for at den originale gigbagen som tydelig er et 70talls produkt så har jeg trodd at gitaren var helt ny. Sjeldent å komme bort i. Det blir en særegen klang på disse "thinline" semihollwbodiene med singlecoils. Gitaren var med et flyttellass fra Japan.

Univox Ripper Obligatorisk med strat-kopi fra japanske produsenter. Den store forskjellen er at Univox har puttet på tre av sine meget, meget eminente humbuckere på gitaren. Den 3,9kg tunge gitaren har utrolig spenst og lyd.



Univox Hi-flier
En bekjent fra USA sendte denne. Det er meg fortalt at den ble kjøpt ny i 1977, og er kun spilt på i noen timer før eieren fant ut at gitarspilling ikke var tingen, og den ble satt bort. Fase IV modell. Gitaren framstår som omtrent ny.

Epiphone Coronet

Produsert 1961. En unik gitar. Spillbarheten og lyden er ubeskrivelig.

 

 

Univox Hi-Flier
Dette er uten sammenligning den mest berømte Univix modellen. Brukt av bl.annet Nirvana gitaristen. Hi-Flier ble produsert i fire faser. Denne gitaren er en fase IV modell. Og som man ser maple neck og "wrap over bridge"

Teisco KB 2
Sjelden bassgitar fra Teisco. Det som gjør Teisco litt unik var at de ikke kopierte USA gitarer/basser. Og tiden har vist at de laget gode instrumenter.





Ibanez Professional
Ja hva skal man skrive om denne. Det var faktisk en kostbar Ibanez på 70tallet. Langt over LP-kopier i pris. Lite solgt, og derfor lite utprøvd blant musikere. Den overgår LP kopien på alle områder .Som man ser så er det en Gibson Proffesional kopi.

Encore

Singlecoils som kjennere ser at både Epiphone og Aria brukte. Encore var japanske gitarer med god kvalitet.

 

 

Univox Effie
Dette er en modell basert på Epiphone Casino. Den har altså ikke noe senterblokk. Den er også litt tynnere, og har en litt annen fassong enn Univox Custom og Coily. Den er også litt lettere. Halsen er i maple og kropp poplar.

Sakai Recording
En av flere japanske produsenter som kopierte Gibson LP Recording, men ikke m/lav imp. pickuper. Pickupene er store og meget tunge. Konkret så er de lik P-100. To feite singlecoils(P-90) den ene på den andre(stack), koplet som humbuckere(high output). Kroppen er tilnærmet semihollowbody.

Teisco "Las Vegas"
En av mange grom gitarer fra Teisco. Kroppen er på størelse med Gretsch sine store modeller. Sjelden sak på merkedet. Et blikkfang på podiet.

Guyatone LG-127T Guyatone var stor på Mosrite kopier. Særlig i Japan hvor markedet er/var størst. Mosrite er/var utrolig poplært der.Her er også venderen plasert lik originalen. Pluss at gitaren er også såkalt "slap board" Forrige eier har også satt på Mosrite "water-decal" Guyatonen og Arian nedenfor er forøvrig veldig lik i lyd og hals.

Electra Prec.
Electra bass fra 70tallet.. Originalt med strengene gjennom kroppen. Messing nut og kraftige messing strengestoler. En påkostet bass i treverk/hardwear, med ypperlig finish og spille egenskaper.

Aria 1702T
1971 Aria, Japan. Mange mener dette er den beste Mosrite kopien? Blant annet grunnet halsen. Det skrives at P-90 pickupene på Gibson blir litt skjelven når Ariaen drar igang. Denne modellen fra Aria er sjelden på markedet.

Custom Kraft USA Ambassodor heter modellen og ble produsert på Valco fabrikken, Chicago i 1968. Denne modellen er også beæret med å være avbildet i boken "Totally Guitar"Headstokken må være en av markedets tøffeste. Har de samme "P-90" type pickuper som Supro også brukte. "brei" tone på disse gitarene. Dette er dagens blues/rock gitarister meget klar over.

Norma EG-505 3deluxe
Sen 60-talls japan gitar med 3-singlecoils og vibsystem. Storebroren til gitaren lengre ned på siden. helt eget design.

Kay Recording
Dette er en artig sak med innbygde effekter, og den 30 år gamle gitaren funker utmerket den med innbygd echo/tremolo/wah/whirl wind og fuzz. Sjelden og morsom. Det det er selvsagt mulig å benytte den uten effektene.

Orpheus 1962
En klassisk tidlig 60talls variant fra Japan. Med rollerbridge og skjult vib-system. Plekter brett i metall.Giaren er helt original. Jeg er ikke sikker men trolig produsert på Ibanez fabrikken.

Electra Sustainer 1972
Denne er sjelden den. Veldig få av dem ute på markedet. Grunnen er vel enkel. Ingen vil selge av de som har. Electra Japan kunne sine ting.

Univox Custom 1968
En meget sjelden variant av Univox Custom. Med tanke på headstock og den nydelige lyse/mørkebrune finishen.

Vox Super Ace

1964 Vox Super Ace som var fabrikkens svar på Fender Strat. Pickup lyden minner litt om Spinett.

Aria N-25

Produsert i Japan rundt 68/70. Original med P-90 type pickuper. Sjelden sak. I de fleste tilfellene så kom disse gitarene med humbuckrer.

Kingston Viola 1967 Kingston Japan. Jeg tror Ibanez og Kingston ble produsert på samme fabrikk. Fullskala bass. Litt større kropp enn på Høfner/Aria/Conrad. og derfor noe høyere akustisk lyd. Krafige singlecoils.

Teisco ET-220 Spectrum
Herlig blomsterdekorasjoner på plekterbrett. Herlige spectrum pickuper. Litt annen lay-out på vibsystem. Dette ble tatt bruk ca 70.

Kawai Monster Bass

Bassen er stor ca.1.2m lang. ca 1964. Som en av guruene på nettet skriver. "This baby looks, feels, plays like no other Bass from its time. REALLY well made, big and heavy (the picture scale looks small but this is bigger than a Fender Precision).

Zenon

Zenon 60-talls produsert i Japan. Utstyrt med disse berømte "gold-foil" pickupene, som Zenon ofte brukte. At disse gitarene skulle bli meget populære 40 år senere hadde de vel ikke tenkt. De brukes i dag blant annet som lap-steel gitarer.

Teisco ET-230(K2-L)
Denne modellen er fra ca.1968. Den hadde også benevnelsen K2-L. Det er ingen tvil om at Teisco var i elitedivisjonen når det gjelder modellutvalg og design.

Raven 60-talls Produsert på samme fabrikk som Univox. Lengre ned ser man en Intermark som er indentisk. Raven var vistnok en Canadisk importør av japanske gitarer på 60tallet. Halsen er bygd opp av masse laminatstaver of å unngå vridning. Gitaren er av den bigge sorten..

Teisco ET-200

Teisco"tulip" Hals av laminatstaver. 30-40stk limt sammen.69modell "DelRay" serie. Meget flate ca 8mm singlecoils.

Kay Jag

Ca 1970. Her også hals av laminatstaver. Dette for å unngå vridning. Her er sinlecoilene høye (ca20mm) og smale.

Hound Dog Tayler
Ca.1960-62. Dette er en Ibanez eller Kawai. Denne gitarmodellen ble brukt av ovennevnte bluesgitarist. Og gitaren kalles ofte det samme på folkemunnet. Kraftig v-formet hals. Det er ikke bare gitaren som er big. Legg merke til de store plast knottene. Herlig.

Aria Viola Bass 1968
Diamond Serie 1420B Bass. Ble produsert kun i 1968/69. Denne her har også "Diamond" logoen.

Teisco ET-201

69modell. En samlers drøm. Gitaren framstår som ny. Full fres på pickuper. Meget bra hals, som ikke er uvanlig på en Teisco. Original snart 40år gammel gigbag følger med

Heit deLuxe

Også en japansk såkalt "closet guitar" "soveromsgitar" fra ca 1970. Ubrukt og original. Med hele vintagepakka av lyd inntakt.

Electra SLM
Svart j........med j........trøkk i humbuckerne. Dette er en Rock 2242 fra 1972.

Aria 1220 Bass
Svart som natta denne Aria Diamond Serie Bass. Produsert i Japan 1968. Denne halvakustiske serien var på markedet mellom 1967-71. Da var det over til "solid bodies" for alle aktører.

Silvertone Artist

Silvertone Artist en mere påkostet serie.Med blant annet lukkede Kluson stemmeskruer. Denne har også håndvileren på plass. Noe som forsvinner på disse gamle lap-steelene.

Silvertone Mosrite
Denne japan produserte Mosrite kopien fra slutten av 60tallet mener jeg og mange andre er en av de tøffeste i gata. Framifrå lyd. God hals. Mahogni kropp som er kurvet hele veien rundt forran + binding. Tøfft.

Norma EG-505
Sen 60talls Norma. Helt eget design, men man har vel hatt noen øyner mot Fender Jaguar da den ble utformet. En fin vintage gitar med ekstra skarpe horn.

Intermark "Baldwin"
Stor gitar. meget stor. Kommer ikke fram på bildene. Intermark har gode halser, ifølge "guruer", og pickuper med stung. Meget original fassong. Denne dama gjør seg ennå på podiet og på video.

Teisco KEP 10T

En mere sjelden variant av Teisco modellene. Smal om midjen, og runde hofter. Med andre ord, en frodig dame. Pluss at hun har den berømt Teisco headstokken.

Teisco ET-210

Disse Teiscoene er så lettspilte at alle blir overasket når de prøver dem. Vekten gjør at de også er behagelige å bruke. Lyden mener alle er topp på Teiscoene. Og hvorfor ikke litt smukt design.

Cameo LP

Original Cameo LP kopi. Kjent på det japanske markedet forholdsvis ukjent i vesten. Ble ikke solgt så mye. Finishen er original naturel. Ikke noe refinish i etterkant.

 

Norma EG 671-2-HT
Denne fassongen har flere av de japanske merkene fra 60tallet. Mindre enn 330. populære vintage gitarer.

Hondo 730-deluxe serie

De Luxe serien til Hondo ble trolig produseert i Japan. De var en av de få som også produserte LP-kopier med singlecoils, så som denne. Klar kraftig tone. Lettspilte gitarer.

Kay LP

Kay var tidlig ute med japan produksjon. Trolig produsert på Teisco/Kawai fabrikken rundt 70. Buet topp.
Kay "Kastor" USA

Opprinnelige rimelige gitarer som ble levert med 1-3 pickuper. Gitarene er hul innvendig
Teisco DelRay "Tulip"

Modell nummeret på denne Teiscoen er egentlig ET-200 og produsert ca 1969. "Tulip" kommer av at kroppen ligner litt på en tulipan.

Ibanez/Aria

Tidlig sekstialls Japan. Typisk gitar for den tiden. Metallbrett, kraftige singlecoils og kraftig hals

Kingston

ca 1965 japan gitar. Smal rundt midjen, slank hals og muligheter til full kombinasjon mellom alle 4 pickuper.
Decca

Her sitter pickupene som mange flytter over på sine Strater/Telecastere. Disse gitarene er forøvrig som oftest spillbare.
Hondo

Stratkopi fra hondo. Produsert i Japan. Hondo er kanskje det mest underkjente vintage navnet. Men de produserte en del bra gitarer.
Tele-Star 69

Japan fabrikk som ble mest kjent for sine sparkle gitarer. Slank hals og bro med intoneringsmuligheter og muting. Surf/twang/twang
Inter-Mark

Rund 65. Meget slank hals og noen sjeldne singlecoils. Designet
er også spesielt.
Kay Audithorium

Kay model Audithorium fra 1959. Her begynner vi å bevege oss iden
litt dyrere enden av Kay-produkter. Tørt tre gir god lyd.
Kay Spectrum

Kay Spectrum har samme pickuper som står på en del Teisco modeller.
Pickupene kalles faktisk spectrum. Gitaren er fra rundt 60/70. Produsert i Japan av Teisco/Kawai

Kay Truetone
Trutone som er det samme som Kay. Modell K-573 semihollowbody fra 1959. Kalles også ”Speed Demon”. Meget ettertraktet blant bluesgutta. Produsert i USA-Chicago.

Kent 820

Modeller fra 1968. Råtøff gitar med en masse binding og heltre, og navnet Kent overalt på gitaren. Gitaren
Univox Coily

335 stil. Nydelig gitar både lydmessig og finish. Univox er ettertraktet på vintage markedet. På denne står det humbuckere.
Sekova

Japan fjøl med tøff fassong. God lyd. Gode halser. Legg merke til den homemade vibarmen. Hadde ikke hjerte til å fjerne den. Ser nesten ut som den er tatt fra en Rambo eller Tarzan film.
Lafayette

Sjelden japansk semihollowbody modell fra sekstitallet.
Univox Custom

1969 Univox Custom med nydelig finish. Gitaren har singlecoils.
Lyle

Sen japansk sekstitalls kopi av Fender Surfcaster. Ganske dyre gitarer. Legg merke til det meget kraftige vib-systemet som faktisk går på rullelager.
Maestro

60/70 talls japansk 330 kopi. Fine gitarer. Samme pickuper som på Univox.
Mosrite Mobro

Mobro som er et ord sammen satt av ”Mosrite Dobro. Modellen ble produsert i
USA kun 1972-72.

Norma BK

Gitarer produsert i Japan. I motsetning til de aller fleste japanske fabrikker
rundt 70 tallet så tittet ikke Norma bare på USA-gitarer men også europeiske. De har en del unik design.

Prestige

Typisk japansk merke på USA-markedet på sekstitallet. Full pakke med pickuper og vendere.
Kay/Silvertone?

Er litt usikker på merke. Typisk rockefjøl med fult oppsett.
Sekova

Semihollowbody fra sekstitallet. Japansk produsent som hadde mange modeller
på den tiden. Meget spesielt design på hodet.

Silvertone

Gammel og sjelden USA lap-steel med bakelitt knopper knotter etc. Lydmessig selvsagt
meget bra.
Silvertone

Produsert i Japan på sekstitallet, meget tung. Strat-lyd i pickuper. Og da meget bra Strat-lyd
Stella Harmony

Klassisk USA kassegitar fra sekstitallet. Ble kjøpt av de som ikke hadde økonomi
til Gibson/Martin/Guild etc.
Teisco ET-311

En av de mest populære vintage gitarene fra 60-tallet. Denne er en 1965.Gode halser og lettspilt. God kvalitet.
Oppnår høye priser, men ennå akseptabelt for en vanlig pengepung. Denne gitaren har ligget i sin originale pappeske siden ny.

Kingston Chess

Sannsynligvis customisert Kingston fra 60tallet. Garasjerocker de luxe.
Univox Badazz

Modell U-1820 ”Badazz” fra 1971. Begynner å bli meget ettertraktet. Gitaren må betraktes som råskinn.
Victor

Her har man sannsynligvis den kuleste gitaren som ble produsert på sekstitallet. Den kalles også Japans ”Art deco”. Har også kratige singlecoils.
Zenon

Sekstitalls Japan med pickuper som har blitt verdensberømt de senere årene grunnet at kjente
gitarister har montert disse på sine gitarer. Pickupene låter også fantastisk til Lapsteel.

Kay SG

En av de mange kopiene på sekstitallet. Den hadde singlecoils. P-90 lyd?
SG kopi

Fabrikant ukjent.
Teisco EP-9T

Sekstitalls ekte Teisco. Liten semihollowbody model. Meget tynn(36mm). Lettspilte gitarer.
Victor Art Deco

Japansk ”Art deco”. Det er lite av disse ute på markedet. Blir både brukt som instrument og dekorasjo.Meget gode singlecoils. Vekta på dem er som på en stor skiftnøkkel. Gitaren er vel eller ikke den som ødelegger et video prosjekt.
Kay

1959 Kay produsert i USA. Semihollowbody uten f-hull. Kalles også Kay Kastor på folkemunnet i USA, oppkalt etter en blueslegende. Rimelig gitar som ny. Øker i pris hver dag som Vintage. Meget populært objekt for customisering (skifte bro, montere vib arm.)
Rythmline

Japansk LesPaul fullskalabass fra sektitallet. Bygget på Aria/Ibaneaz fabrikken.
Nydelig lyd. Det er faktisk vanskelig å få tak i disse bassene.
Maccaferri G-30

50talls gitar i plast fra den verdenskjente gitar konstruktør med samme navn. Tenk deg lyden på din Fender Stratocaster uten forsterker og hvordan den da ville ha blitt som kassegitar. Da nærmer man seg lydbildet på denne gitaren. Et must i alle studio skrives det på nettet.
Customcraft

Her er det full, såkalt Japan ”law suit”.
Decca

Decca midtsekstitall. Denne også med "goldfoil" pickupene
som Ry Cooder og Steve Vai blandt annet bruker Denne gitaren er også
sikkert brukt til lap steel. Den har bro og nut av bein.
Supro Clermont

Denne Supro modellen er fra 1969. En bluesgitarist drøm skrives det på nettet. Noe av det siste som kom ut i fra USA-fabrikken f ør den stengte dørene p.g.a. krakket på markedet i denne perioden.
Norma EG-406-4T

Her har de igjen lagt seg på den europeiske linjen når det gjelder
designet. Gitaren ser ut som den skal "ta av". Og nok knotter til å tilfredstille NASA.
Audition

Liten semihollowbody. Nett liten gitartype. Som sagt populær.
Supro

Lap Steel fra 40/50 tallet med perlemorsbelegg bakelittknotter og
kanonlyd. En meget flott gitar.
Conrad VS

Meget sjelden sak fra 1967. Legg merke til hodet og vib-systemet. Den låter godt, og har en slank letspilt hals. Conrad ble betraktet som en produsent med gode gitarer ifølge vintage blader.
Hagstrom "Kent"60talls
"The fastest neck in the world" var et utrykk Hagstrom brukte. Joda halsene er meget bra. Meget skarpe pickuper. For skarp?

C.G.Winner
Custom made tidlig 70, Japan. 24bånd. Gjonnomgående hals. Meget hardt treverk. Tung som f.......Sylskarpe pickuper. Sustein konge? Sjelden sak.

Lyle Bass. Sekstitall
Sjelden og meget velholdt halvakustisk bass fra Japan. Nydelige former. Meget spillbar. Framstår som ny.
Rayhorn 1968 Norsk
Kun ca 50stk produsert. Spillbarheten/kvalitet skulle være lik Gretsch. Gitaren som Robert Normann alltid brukte. Ble for dyr.

Electra Rock 2244

Custom type. Electra er kort og godt kjent for sine kvalitets gitarer. denne svarte gibson killern ble produsert ca 1973. De var også en av de beste på pickuper, kanskje den beste.

Audition deluxe 60talls
Denne Japan gitaren har foruten 3-veis vender, 3 volumknapper så man kan regulere pickupene individuelt.

Salvatore D`Angelo

En ekte "mafiagitar". Italiensk som man skjønner. Produsert i Catonia på Sicilia av ovenevnte fabrikk.

Kay Vanguard 1965
Denne gitaren har det man kalte "bushwacker" headstokken

"Rallar" gitar
Er vel rundt 100 år gammel
Norsk ørret 2002
2.2kg ferskvannsørret. Ble vel noen år gammel. Meget høy kvalitet, og meget velsmakende.
Danelectro 1963
Modell bellzouki 12. Produsert mellom 1961-1967
Custom Kraft USA
1963 m. Bygd på valco fabrikken i Chicago. Klar og fyldig tone. Den har singlecoils.

Decca

Det er faktisk Plateselskapet Deccasom står bak gitarmerket. Ble produsert på 60-tallet i Japan. Denne modellen er en Mosrite kopi. Typisk garasje/surf rocker

Ibanez

Tidlig 60-talls Ibanez med den typiske halsen

Electra 60-talls
Finnes også som 12-strengs. men den er vanskelig å oppdrive.

Harmony


Fra den tiden da Harmony flyttet produksjonen til østen. Rimelige gitarer som ny. Stabil kvalietet. Ok lyd og spillbarhet.

Hopf


50/60 talls tysk jazz gitar. Heltre rund baut. Gitar i den litt høyere prisklasse